Nieuwsbrief mei

0 Comments

De nieuwsbrief van mei staat in het teken van de schrijvers en de lezers.
We gaan in op:
* Schrijvers en hun verhaal.
* Hoe ontdekt u uw eigen schrijfstijl?
* Hoe maakt u een boek spannend?
* Raadselachtig schrijven
Wilt u als lezer een goede boekrecensie leren schrijven. Lees dan ook hierover enkele goeie tips.
In de ‘specials’ leest u over Willemijn Kloosterman. Willemijn is vanaf haar geboorte blind en vertelt over haar kinderboek ‘De fantastische slurf‘ en wat ze met haar boek beoogt. Haar motto: ‘Wie zijn beperkingen kent, heeft ongekende mogelijkheden.’
Mariska Noordeloos haar nieuwste boek verwachten we in juni/juli. Een boek vol met intriges en spannende voorvallen. Naast het schrijven heeft ze een cafetaria ‘Het Boetje’ geopend.
Deze maand komen de boeken ‘Machteloos’ , ‘Heksenburcht’ en ‘Zeventien’ uit.
‘Machteloos’ is het eerste deel van een triologie van Lois Blommestein.
‘Heksenburcht’ is een vervolg op ‘Gebroken Zandloper’ van Joseph Roelands.
Vooraankondiging: Het vijfde boek van Camille Jacobs: ‘Zeventien’.
Voor elk wat wils!

Bij Neduboek vindt u alle genres in haar bestand. Kijk gerust op de website www.neduboek.nl
Steeds meer schrijvers vragen naar de mogelijkheden van uitgeven bij Neduboek.
Neduboek is een online boekenwinkel en tot op heden nog geen uitgever. Wel is er een mogelijkheid om je boek professioneel redactioneel te laten bekijken. Informeren naar de mogelijkheden via info@neduboek.nl is vrijblijvend.

Op zaterdag 4 juni staan we vanaf 10.00 uur als Neduboek in Assen, in de Buningzaal op de 3e verdieping boven warenhuis Van Der Veen in Assen (tegenover Koopmansplein), om website (https://www.neduboek.nl) en de boeken te promoten.
Hopelijk levert dat extra verkoop op voor alle auteur en dus het goede doel ‘Kansarme Kinderen in Nederland.

Specials

“Wie zijn beperkingen kent, heeft ongekende mogelijkheden.”

Mijn naam is Willemijn Kloosterman. Ik ben moeder, tekstschrijver en volledig blind.

Toen ik mijn dochter naar de peuterschool en later naar de basisschool bracht, merkte ik dat kinderen vragen hadden over dat ik niet kan zien. Ik wilde hiervoor graag iets ontwikkelen.   
Twee jaar geleden ontstond bij mij het idee om een prentenboek te maken voor jonge kinderen ‘De Fantastische Slurf’ Als tekstschrijver zag ik het schrijven van het boek wel zitten. Samen met mijn dochter bedacht ik tien korte verhaaltjes over een kind en een mama-olifant die niet met haar ogen kan kijken.
Ik vroeg aan mijn schoonzus of zij de verhalen wilde illustreren. Samen zijn we tot dit fantastische resultaat gekomen.
Naast het prentenboek is er ook een luisterboek beschikbaar. In dit luisterboek lees ik de verhaaltjes voor. De verhalen worden ondersteund door bijpassende geluiden en muziek.
In het prentenboek en het luisterboek staan vragen die je helpen om samen het gesprek aan te gaan over blindzijn.  
Het maken van de boeken was voor mij een mooi proces. Ik hoop dat ik anderen kan inspireren met mijn boeken en dat kinderen al op jonge leeftijd bekend raken met het thema ‘blindzijn’. 

    

Auteur Mariska Noordeloos opent cafetaria ‘Het Boetje’

Mariska Noordeloos is met recht een duizendpoot te noemen.
Op 1 april opende ze haar cafetaria ‘Het Boetje’ Sportlaan 31, in Onderdijk.
Het is een echte comeback voor Mariska. Vanaf 1994 was zij ook al jarenlang een gewaardeerde snackbarhoudster in Onderdijk. “De zaak was toen van haar vader. In 1994 kocht ze de inboedel en ging ze zelfstandig aan de slag.
De snackbar gaat verder onder de naam ‘Het Boetje’. Waarom die naam? Mariska verklaart: “Wanneer haar vader lekker gegeten had zei hij vaak: nu moet je een buk met een boetje hebben.”. En dat wil ze haar klanten ook toewensen. Lekker eten met een voldaan gevoel. Het liefst natuurlijk gezellig in de zaak, maar afhalen kan natuurlijk ook in haar Boetje.
Natuurlijk blijft ze schrijven. Inmiddels is er al een redelijke verzameling. Haar boeken zijn met recht spannend te noemen met verrassende wendingen. De boeken zijn ook als E-book verkrijgbaar.
Haar nieuwste boek zal eind van het jaar verwacht kunnen worden.

SCHRIJVER EN HUN VERHAAL

Ontdek je eigen schrijfstijl

De taal die gebruikt wordt bij het schrijven van een boek, heeft invloed op hoe uw verhaal bij uw lezer overkomt. Het is belangrijk dat u aandacht geeft hoe u uw verhaal precies vertelt. Dat kan ook verschillen per per genre: iets licht en luchtigs vraagt een andere toon dan een duistere thriller.

We onderscheiden 4 schrijfstijlen
Los van het genre en het soort verhaal dat het type schrijven van je fictieverhaal beïnvloedt, zijn er in grote lijnen vier schrijfstijlen te onderscheiden.
Expositie
Expositie is schrijven om uw lezer over een onderwerp te informeren. U legt bijvoorbeeld een recept uit, of hoe de tuin te onderhouden. Die schrijfstijl wordt gebruikt voor handleidingen, studieboeken en dergelijke. U schrijft het helder, samenhangend en systematisch – heel anders dus dan bijvoorbeeld een thriller.
Beschrijvend
Deze stijl wordt onder andere gebruikt voor reviews van producten, restaurants, films, en zo meer. Plus, niet te vergeten: boeken. Hiervoor schrijft u beeldend en invoelend, bijvoorbeeld hoe een bepaald gerecht van een restaurant precies smaakte, zodanig dat uw lezer het haast zelf proeft.
Aandachtspunten kunnen de nietszeggende bijvoeglijke naamwoorden zijn.
Met het gebruik van bijvoeglijke naamwoorden moet u zorgvuldig omgaan. Dit betekent niet dat u geen bijvoeglijke naamwoorden moet gebruiken. Maar als u iets gebruikt wat weinig zegt of toevoegt – een saai bijvoeglijk naamwoord – dan kunt u dat beter vervangen door een ander, meer informatie gevend woord of woorden. Zo zegt “Ik was ziek” nogal weinig, en maakt “Ik had koorts” het duidelijker.
Woorden die soms meer zeggen zijn:
Gemeen: kwaadaardig, verdorven, hardvochtig, bruut, wreed
Vies: vuil, smerig, onrein, morsig, bezoedeld
Schoon: zuiver, rein, helder, proper, netjes
Lief: schattig, lieflijk, teder, dierbaar, hartelijk

Overtuigend
U probeert de lezer van iets te overtuigen; bijvoorbeeld uw opinie. Met data, feiten en statistieken legt u uit waarom jouw betoog correct is en een tegengesteld standpunt niet. Deze schrijfstijl hoort bij debatten, speeches, marketing en verkooppraatje, en dergelijke.
Verhaal
En dan natuurlijk onze fictie en non-fictie verhalen, waarmee je lezer zich vermaakt of leert van wat een al dan niet bestaande personage meemaakt. 

Oxymoron
Waar taal zich ook goed voor leent is spelen. Zo kunt u bijvoorbeeld oxymorons gebruiken: een stijlfiguur waarbij twee woorden gecombineerd worden die elkaar in letterlijke betekenis tegenspreken. Oxymorons worden vooral gebruikt om een geestige draai aan de tekst te geven. Het personage dat een oxymoron gebruikt doet dat bewust. Voorbeelden: publiek geheim, klein wonder, oud nieuws, serieus grappig, vreselijk mooi, grootste helft, levend lijk, mooi van lelijkheid, omhoog gevallen, oorverdovende stilte.

Bijvoeglijke naamwoorden die weinig zeggen
Met het gebruik van bijvoeglijke naamwoorden moet u zorgvuldig omgaan. Wat niet betekent dat u geen bijvoeglijke naamwoorden moet gebruiken. Wanneer u iets gebruikt wat weinig zegt of toevoegt – een saai bijvoeglijk naamwoord – dan kunt u dat beter vervangen door een ander, meer informatie gevend woord of woorden. Zo zegt “Ik was ziek” nogal weinig, en maakt “Ik had koorts” het duidelijker.

SPANNEND VERHAAL

Hoe maak je een verhaal boeiend

Elk boek heeft spanning nodig. Spanning is niet een exclusieve voorrecht van thrillers maar is onontbeerlijk voor alle boeken, ook voor genre waar je dat misschien niet direct zou verwachten, zoals liefdesromans of biografieën. ‘Spannend’ kun je ook lezen als ‘boeiend’ en wordt niet alleen veroorzaakt door voetstappen die je personage achter zich hoort of een achtervolging door de Slechterik of een buitenaards wezen.
Spanning ontstaat als iemand zich ergens zorgen over gaat maken. Die persoon hoeft niet eens een van je personages te zijn, maar in ieder geval wel je lezer. Je lezer moet willen weten hoe het verhaal verder gaat, je passages moeten vragen oproepen: hoe gaat dit aflopen? Hoe gaat hij dit oplossen? Komt dit nog wel goed?
Je lezer wil tijdens het lezen geboeid, verwonderd en geëntertaind worden, en tot nadenken worden gestemd. Spanning draagt daartoe bij.

Spanningsboog
Spanningsboog’ is de aanduiding voor het stapje voor stapje steeds verder opvoeren van spanning naar het hoogste punt: de climax. In die climax voltrekt zich het noodlot of ontsnapt de held er op het nippertje aan, ontsnapt iemand op het nippertje aan de aanstormende trein, ontdekt je protagonist net op tijd het complot, vindt de politie het belastende briefje – of gebeurt dat allemaal juist net niet.
Binnen de spanningsboog van je verhaal zijn er verschillende kleinere spanningsbogen, kleinere plotlijntjes, die het grotere geheel ondersteunen en ermee vervlochten zijn. Er moet altijd minstens één spanningsboog open staan, al is het maar een heel kleintje. En er kunnen ook best een aantal tegelijkertijd open staan.

BOEKRECENSIES

Als u veel schrijft, is de kans ook groot dat uw boeken leest en misschien zelfs recensies schrijft. Zo’n recensie kan nog best lastig zijn, maar wel fijn voor potentiële lezers en de auteur van het boek. Daarom geven wij u enkele essentiële tips om in het vervolg een goede boekrecensie te kunnen schrijven. 

Eerst nadenken

Voor u begint met het schrijven van uw recensie, moet je eerst nadenken wat jouw standpunt precies is. Bedenk welke boodschap u wilt overbrengen met uw review. Wat wilt u dat de lezers onthouden? Als u dit van tevoren alvast bedenkt, zorgt dit ervoor dat de boodschap duidelijk is en u niet een onsamenhangende tekst schrijft over wat er op dat moment in je op komt.

Geen spoilers, wel een samenvatting

Een tweede belangrijke tip is om niet het hele plot te beschrijven. Je wilt vooral niet de plot twist verklappen. Wel mag je een samenvatting geven van het plot, doe dit in maximaal vijf regels en op een korte en krachtige manier in je eigen woorden. Het is namelijk niet de bedoeling dat je de flaptekst gebruikt, die kan iedereen opzoeken. 

Onderbouw je mening

Na een kleine samenvatting is het tijd om je mening te geven. Dat is natuurlijk waar een recensie om draait. Denk nog eens terug aan de boodschap die je over wilde brengen en bedenk welke elementen uit het boek je wilt benoemen. Onderbouw je mening ook, zeg niet: ‘het boek was goed’ of de ‘personages waren oppervlakkig’. Leg uit waarom je dit vond, het liefst met voorbeelden uit het boek. Op die manier kunnen mensen een betere inschatting maken of ze het boek willen kopen.

Geen onbelangrijke zaken en eigen stem

Benoem geen onbelangrijke zaken zoals de omslag van het boek of details over de auteur. Die zijn allemaal niet van toepassing. Ook is het handig om woorden zoals ‘ik’ en ‘mijn’ te vermijden. Het is natuurlijk wel jouw mening, maar dat hoef je niet te benadrukken. Verder wordt het gebruik van clichés ook afgeraden. Vind je unieke stem en schrijf de review in je eigen woorden.

Niet te lang

Het belangrijkste is misschien nog wel dat je review niet te lang is. Mensen houden niet van het lezen van lange teksten, zeker niet in deze tijd van smartphones. Houd het tussen de 200 en 500 woorden. Op deze manier word je ook gedwongen om je alleen te richten op de punten die jij belangrijk of opvallend vond. 

Dubbelchecken

Dan is het nog belangrijk dat jouw gegeven sterren overeenkomen met je tekst. Stel jij geeft vijf sterren (op een schaal van één tot vijf) dan kan het niet zijn dat je opeens superveel op het boek hebt aan te merken. Check je tekst hier dus op en kijk ook naar grammatica- en spellingsfouten en eventuele feitelijke onjuistheden. Je wilt wel dat mensen jouw review serieus nemen. 

Raadselachtig schrijven

Een schrijver die een spannend verhaal wil schrijven op raadselachtige, kan soms heerlijk verdwijnen in het verhaal. Maar hoe doe je dat dan?

Raadselachtig  heeft meerdere betekenissen:
1) Delfisch 2) Duister 3) Enigmatisch 4) Geheimzinnig 5) Gesluierd 6) Hiëroglyfisch 7) Ingewikkeld 8) Mysterieus 9) Mystiek 10) Onbegrijpelijk 11) Onbestendig 12) Ondoorgrondelijk 13) Onduidelijk 14) Onverklaarbaar 15) Onzeker 16) Orakelachtig 17) Sferisch 18) Sfinxachtig 19) Sibillijns 20) Vreemd

Een raadselachtig stukje heeft veel in zich: iets ongrijpbaars, iets pakkends, spannends of onbegrijpelijk door dubbelzinnige of verborgen informatie.
Het raadselachtige gedeelte van het verhaal kan zich in een andere tijd spelen als je verhaal waarin je schrijft. Een vreemd voorwerp of een oud schilderij kan de trigger geven om iets geheimzinnigs op te roepen. In gedachten verplaats jij je. Je vraagt je af of iets werkelijkheid is of juist niet. Je kan mysterieus schrijven, geheimzinnig of gewoon een onverklaarbaar fenomeen beschrijven .
Als orakel kun je voortuitziende blikken hebben. Waar bevindt zich het verhaal. Een andere omgeving geeft je de gelegenheid je in een ander land te wanen. Zal de voorspelling uitkomen of toch niet. Een duistere kant van iemand kan ook mooie stukjes tekst opleveren.
Meerdere kanten worden belicht. Door beschrijvend te schrijven kun je een mystieke sfeer bij de lezer losmaken.
Je terugkomst, in het heden, werpt vragen op bij je personage of juist bij anderen.
Ieder verhaal heeft spanning nodig. Losse eindjes, zodat de lezer door blijft lezen en zich afvraagt hoe het raadsel wordt opgelost.
Kortom de uitkomst blijft onduidelijk. Je fantasie kan de vrije loop hebben.

De keuze is dus ook enorm.

Kort voorbeeld voor een raadselachtig begin van een verhaal

Als ik mijn ingelijste schilderij met de afbeelding van een gekleurd bos met een oneindig pad met aan de zijkant een grote Menhir afstof, geeft een suizend geluid mij het gevoel in een ander tijd en land te belanden, waarover ik heb gelezen.
Ik bevind mij in ……….
De harde wind blaast het raam open, ik schrik van de stem achter mij. Chris kijkt me vreemd aan; ‘waar was je? Ik was hier net nog ….

Machteloos, het eerste deel vaneen triologie is te bestellen!

Het verhaal van Machteloos, deel 1 van de trilogie
Jaimy en Lars lijken het perfecte echtpaar: de knappe docent van de politieacademie en zijn voormalige studente. Maar schijn bedriegt.
Na een ingrijpende gebeurtenis besluit Joan haar leven weer op te pakken. Ze meldt zich aan voor een nieuwe opleiding en gaat werken in een verzorgingshuis. Daar komt ze oog in oog te staan met Liam, een van haar demonen uit haar verleden.
Liam, die nooit de dood van zijn zusje Dawn heeft kunnen verwerken, vindt dat hem onrecht is aangedaan en anderen daarvoor moeten boeten. Langzaam maar zeker verandert hij in een roofdier op jacht naar zijn prooi.
Er ontstaat een kat- en muisspel met verstrekkende gevolgen. Wie wint?

Ook als E-book te verkrijgen. Informeer gerust. Boektrailer Machteloos

Heksenburcht van Joseph Roelands is uit

Heksenburcht is deel II van de bijzondere, spirituele reis die deze jonge vrouw maakt. Een erotisch geladen avontuur, die haar voert langs de magie van hekserij vandaag de dag, en die uit lang vervlogen tijden.

Tekst achterkant:

Als ze bijkomen van het intense avontuur in Egypte, begint een nieuwe reeks dromen zich op te dringen en wordt duidelijk dat deze wederom de start inluidt van een spirituele zoektocht.

Nadat een jonge vreemdelinge Julia op het spoor komt en haar een bizar voorstel doet, komt alles in een stroomversnelling. De erotische energie, welke haar magische krachten voedt, blijkt al snel ook door anderen gebruikt te kunnen worden.

Een verhaal over persoonlijke groei en de kracht van liefde.

Camille Jacobs met zijn vijfde boek ‘Zeventien’.

Zoals beloofd de cover en titel van mijn nieuw boek! “ ZEVENTIEN”
Opnieuw een spannende thriller, onvergelijkbaar en met andere thema’s dan de huidige thrillers.
Het boek komt in oktober 2022 uit!
Hoofdinspecteur Vasco staat weer voor een moeilijke opdracht.

Vijf jarig Jubilaris van auteur Petra Heckman. Gefeliciteerd!

Speciale ogen

Kinderboeken



Categories:

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *